Compromís demana al Ministeri de Transports que replantege el projecte d’ampliació de la V-30 perquè siga més sostenible
Compromís es mostra escèptic davant del projecte del Ministeri de Transports, l’adjudicació del contracte de redacció del qual fou adjudicada el passat 2 de març, que pretén la construcció d’un nou pont, paral·lel a l’actual de l’Avinguda del Cid, i que forma part de l’ampliació de la V-30. En este sentit, el portaveu de Compromís al Congrés dels Diputats, Joan Baldoví, ha presentat una bateria de preguntes sobre la connexió entre la V-30 i l’A-3 que impulsa el ministeri de Jose Luis Ábalos.
«El Ministeri de Transports —explica Baldoví—, no pot ignorar les objeccions que tant els ajuntaments com la Generalitat han plantejat al projecte, com deia el mateix José Luis Ábalos en 2017, quan, des de l’oposició, presentà unes preguntes parlamentàries sobre el tema». El diputat de Compromís en el Congrés ha visitat el pont de l’avinguda del Cid en tres ocasions, convidat per Compromís Xirivella, i ja ha presentat altres iniciatives parlamentàries sobre el tema anteriorment.
En el seu moment, els ajuntaments de València, Mislata, Alaquàs, Aldaia i Xirivella, entre d’altres, presentaren al·legacions al projecte i, en els últims mesos, han aprovat mocions en què demanen al Ministeri que replantege el projecte.
Per la seua banda, Ricard Barberà, portaveu de Compromís Xirivella, centra en la mobilitat les seues crítiques: «Xirivella està al costat de València, però per a anar-hi a peu o en bicicleta hem de salvar la V-30 i el riu per la vorera del pont, la mateixa vorera que es va construir fa cinquanta anys quan el Pla Sud i que és totalment insuficient hui en dia. Seria inacceptable que es construïra un nou pont perquè passaren més camions sense millorar l’accés en transport públic, a peu o en bicicleta a València des de Xirivella, Alaquàs, Aldaia i una part de Mislata».
Altres crítiques al projecte afecten el barri de la Llum, que perdria zona verda, i la plaça de Vicentica la Serrana, en terme de Xirivella però apegada a Mislata. El projecte que preveu el Ministeri acostaria encara més el trànsit a les vivendes d’esta plaça. També preocupa a Xirivella la possibilitat que se suprimisca la principal entrada al municipi des de València, per la plaça d’Espanya, com preveia el projecte inicialment. «En la resposta a les al·legacions que presentà l’Ajuntament en 2016, Demarcació de Carreteres deia que havia trobat una solució, però que calia vore si era funcional i segura i que, en tot cas, seria objecte d’un altre projecte del qual no sabem res», explica Barberà.
Dos projectes en competència
Una qüestió que també planteja Baldoví en les seues preguntes és la falta d’integració del projecte de connexió en els plans de planificació territorial de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, en concret el Pla de Mobilitat Metropolità i el Pla d’Acció Territorial Metropolità de València, sense oblidar que la mateixa conselleria està a punt d’adjudicar la redacció d’un projecte de plataforma reservada per a transport públic entre València i Xirivella, que afectaria el mateix punt en què es vol construir la connexió entre la V-30 i l’A-3.
Els municipis afectats diuen la seua
Compromís als municipis afectats mostra el seu malestar amb el projecte, el regidor de mobilitat sostenible de l’ajuntament de València, Giuseppe Grezzi, ha afirmat que des de Compromís València “estem molt preocupats per este projecte d’ampliació de l’autovia V30: un projecte fruit d’una concepció molt antiquada de la mobilitat, que el mateix ministre Ábalos, quan ho impulsava el PP, va rebutjar”. A més, Giuseppe Grezzi conclou que “incrementar capacitat, això és, incrementar vies pel trànsit motoritzat, no resoldrà els problemes d’accessibilitat de la ciutat de València, de Xirivella i dels altres municipis afectats. Ni eliminarà l’efecte barrera que va crear el Pla Sud, si de cas, l’agreujaria”. En este mateix sentit, demana que “en compte de tirar més diners en formigó que incrementarà els embussos, la contaminació i el canvi climàtic, s’ha de fer una aposta per la mobilitat sostenible, creant carrils VAO, una connexió d’alta capacitat en carril bici i millorar notablement la mobilitat per vianants”
Per la seua banda el portaveu de Compromís a Mislata, Javier Gil, mostra la seua preocupació “per la situació en què queden els habitatges de la plaça Vicentica la Serrana, pel que fa a la contaminació acústica i l’impacte visual, ja que des de Mislata es considera el punt negre d’intervenció d’este projecte”.
Lluís Albert, portaveu de Compromís a l’Ajuntament d’Aldaia, ha qualificat la proposta del Ministeri de Foment “d’obsoleta i arcaica, allunyada totalment dels objectius de l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible que incidixen en una reducció de la contaminació i d’afavoriment de formes de mobilitat més sostenible”.
Finalment, Consol Barberà, portaveu de Compromís a Alaquàs, insistix en “el necessari enfocament de gènere que cal aplicar en la mobilitat i lamenta l’abandonament de la C3 (la línia de tren de rodalia) i l’incompliment sistemàtic per part de Foment de les inversions necessàries que també actuarien com a un element dissuasiu de l’ús del vehicle privat a l’àrea metropolitana”.