Per l’Horta s’oposa a la destrucció de 80.000 m2 d’horta per a l’ampliació de la V-21
El projecte inclou «la connexió de l’accés nord al port, rebutjat per l’Ajuntament de València, i obri un pas per a l’AVE a Castelló, que es troba en estudi. Reclamem que l’Ajuntament de València i la Conselleria d’Obres Públiques demanen al Ministeri de Foment la paralització del projecte. Una ampliació que amaga l’accés nord al port i el pas de l’AVE», ha explicat l’entitat.
Les obres d’ampliació a tres carrils de la V21 estan projectades amb un cost de 30 milions d’euros, «tot i que s’estenen per tan sols 4’7 kilòmetres d’autovia als termes d’Alboraia i València. El projecte provocarà la desaparició d’un total de 80.087 metres quadrats d’horta, un total de 198 parcel·les repartides entre les partides de Saboia, Miracle, Mar, Vera, Calvet i Masquefa, als termes d’Alboraia i València. Una de les millors zones de l’horta de València pel seu valor paisatgístic i econòmic, ja que són terres incloses a la denominació d’origen Xufa de València i en plena producció».
El projecte planeja ampliar de dos a tres carrils l’autovia, tant en sentit d’entrada com eixida de València. El Ministeri afirma que s’obtindria una millora de 12 segons per trajecte, que en cap cas justifica la inversió projectada i la pèrdua de terra productiva. A més el projecte condemna a quatre edificis de l’horta d’Alboraia, en especial el centenari «Forn de Barraca», que abastia al poblament dispers de Vera, Calvet i Masquefa.El projecte d’ampliació, però, inclou aspectes molt polèmics que haurien de dur, en opinió de Per l’Horta, «a una ferma oposició de l’Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana, com és el cas de la connexió de la V-21 amb l’accés nord al port de València. L’accés nord atrauria cap a la V-21 gran part del trànsit de camions en direcció al Port de València, que travessarien Poblats Marítims, Cabanyal i El Grau». L’obra també preveu obrir un pas per a la línia d’AVE cap a Castelló, tot i que aquesta infraestructura ara es troba de nou en fase d’estudi.
Paralització immediata
El projecte d’obres va eixir a licitació el passat 18 d’agost, de manera que les empreses interessades han de presentar les seues ofertes al llarg d’aquest mes de setembre i no es resoldrà fins novembre. En qualsevol cas, no s’ha iniciat encara el procés d’expropiació dels terrenys, de forma que la paralització que reclamem del projecte no implicaria pagar indemnitzacions a propietaris ni constructores.
Cal recordar que l’ampliació prevista segueix el vell model de mobilitat basat en el predomini de l’automòbil privat, totalment oposat als nous modes de mobilitat basats en la millora de la mobilitat sostenible. La política de facilitar l’entrada de vehicles a la ciutat de València xoca frontalment amb l’aposta de l’Ajuntament de València de peatonalitzar cada vegada més zones de la ciutat i guanyar espais per a vianants i ciclistes. No té sentit estimular l’accés de més cotxes a una ciutat ja molt castigada per la contaminació de l’aire i el soroll. Un aspecte que hauria de ser suficient per a que l’Ajuntament de València s’hi oposara.
Per l’Horta assenyala que Wl’ampliació de la V21 no respon a cap demanda ciutadana ni de les autoritats valencianes. El propi projecte reconeix que la incompleta fase de participació pública es tancà sense cap aportació. De fet, compta amb l’oposició declarada del plenari municipal d’Alboraia, que aprovà per unanimitat una moció en contra d’aquest projecte en octubre de 2015. Tampoc es recull cap informe de l’Ajuntament de València ni de la Generalitat Valenciana. Es tracta, per tant, d’un projecte d’exclusiva responsabilitat del Ministeri de Foment, projectat d’esquenes a les autoritats valencianes que haurien de posicionar-se obertament en contra, reclamant la immediata paralització».
L’entitat considera, per tant, «que es tracta d’una despesa injustificada i innecessària i els diners previstos tindrien un destí més convenient atenent a altres demandes, com ara la millora del transport públic metropolità o la restauració de La Punta».