El WhatsApp municipal, una nova forma de comunicació

WhatsApp i Facebook són les xarxes socials més utilitzades. Segons l’últim estudi de Xarxes Socials 2018 elaborat per l’Associació de publicitat i comunicació digital a Espanya, el 85% dels internautes són usuaris de les Xarxes Socials.
Les xarxes socials més utilitzades són, per aquest ordre, Facebook, WhatsApp, Youtube, Instagram i Twitter.
I quant a hores dedicades a aquestes xarxes socials, WhatsApp lidera el rànquing. L’estudi afirma que els usuaris d’aquesta eina dediquen 1 hora i 33 minuts diaris a consultar-la.
No obstant això, les xarxes socials no són sols una forma de comunicació entre amics. Des de fa uns anys els Ajuntaments s’han fet lloc en les xarxes i s’han convertit en la forma de comunicació més directa amb els seus veïns.
La majoria de les poblacions de la comarca ofereix servei de WhatsApp municipal. Un dels primers municipis en posar en marxa aquest sistema va ser Benetússer on està implantat des de fa més de tres anys. “Volem modernitzar el tracte amb el veí i arribar quanta més gent millor. La nova plataforma és un complement al bàndol de tota la vida”, explicava en el seu moment Rafa del Rió regidor de transparència.

Implantació
En el rànquing de poblacions que més utilitza el WhatsApp municipal es troba Foios on el 33% de la població utilitza aquest sistema de comunicació. El seu alcalde, Sergi Ruiz, explica “hem arribat ja a la xifra de 2335 persones usuàries, és a dir, un 33% sobre el total del cens, tenint en compte que els menors de 12 o 13 anys no tenen mòbil, i molts majors tampoc, és una bona xifra”.
Seguit de Foios, es troba Albalat dels Sorells i Rafelbunyol. On un 25% i un 24% de la població respectivament utilitza aquest servei.
El Puig ocupa el quart lloc en acceptació del WhatsApp municipal, “ho vam posar en marxa i va tindre bastant acceptació. Al principi no publicàvem informació sobre les defuncions, només el féiem en el bàndol del poble, però finalment afegim aqueixa informació al WhatsApp i vam tindre un pic important de nous subscriptors”, expliquen fonts municipals a manera d’anècdota.
Museros, Massamagrell, Meliana, Bonrepòs i Mirambell, Alboraia, Benetússer, Rocafort, Puçol i Alaquàs tanquen el rànquing dels municipis de la comarca amb més acceptació d’aquesta nova eina de comunicació municipal.

Utilitat
«En moments de pluges o situacions d’emergència és quan els veïns es decideixen a inscriure’s en aquest servei gratuït que, normalment, envia un parell de missatges al dia, quasi sempre recordant actes que se celebraran pròximament», apunta l’alcaldessa Lola Sánchez, responsable del Departament de Comunicació, que és l’encarregada del WhatsApp municipal. «Només a vegades com aquestes dates, amb pluges abundants, es realitzen enviaments continuats avisant de talls de trànsit, suspensió d’actes previstos o qualsevol altra emergència… i això els veïns ho agraeixen, per seguretat i perquè a més eviten desplaçaments innecessaris. És un servei que s’ha convertit en una eina clau per a estar al dia d’allò que passa a Puçol».
A més, l’Ajuntament d’Alaquàs recorda que “el servei està configurat com una llista de distribució unidireccional, per tant cap persona tindrà accés al número de mòbil particular de cada subscriptor, i tampoc hi haurà possibilitat d’interactuació, és a dir, no podrà ser utilitzat per a comunicar a l’Ajuntament queixes o suggeriments. Per a això hi ha altres canals”.
Recentment aquest servei s’ha posat en marxa també a Alfafar, que es va iniciar el mes de setembre passat, després d’unes setmanes de prova. “En menys de quatre mesos, ha aconseguit tindre prop de 500 subscriptors, que augmenten cada setmana a causa de la immediatesa del servei. És un canal d’informació unidireccional” explica el regidor, Eduardo Grau, “aquest servei ens facilita la immediatesa i la personalització del missatge en cada cas. A Alfafar existeixen 6 grups diferents als quals et pots apuntar i únicament es reben els missatges del grup que s’està apuntat, evitant enviar informació a les persones que no els interesse. Així ens permet tindre una comunicació més personal i sobretot, que interesse als veïns i veïnes”.
A Paiporta, el servei l’utilitzen per a informar sobre assumptes de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà i informar de tràmits o dates de pagament, i a Torrent també informen sobre les activitats municipals.

Facebook
Malgrat que el WhatsApp espera convertir-se en el mitjà municipal més utilitzat, la qual cosa sí que coincideixen tots els Ajuntaments, és també en l’ús del Facebook.
Perfils d’Ajuntaments i perfils d’alcaldes i alcaldesses copen les xarxes. Entre els comptes més populars es troba el Facebook de l’Ajuntament de Torrent que té més de 12.000 veïns o el perfil de l’alcalde de Paterna que té més de 7.000 seguidors.

Comentarios: 0

Su dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *