La Diputació de València exposa en la UPV el seu model innovador de gestióde carreteres després de la dana

La diputada de Carreteres, Reme Mazzolari, clausura la ‘Jornada d’Innovació per a unes Carreteres més Sostenibles, Segures i Resilients’, la qual s‘emmarca en la CàtedraTorrescámara que s’impartix a l’EscolaTècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports

Mazzorali destaca “la posada en marxa d’unaestratègia de digitalització i ús de les Tics en la Diputació per a avançar cap a una gestió méseficient de la xarxa provincial de carreteres”

La Cap de Servici de Projectes, Mónica Laura Alonso, ha explicat les claus de la resposta de l’àrea de Carreteres després de la dana, incidint en aspectes innovadors com “la utilització de drons, comunicacions viasatèl·lit, vehicles adaptats de vigilància o bessons digitals en la gestió

 

La diputada de Carreteres i vicepresidenta segona de la Diputació de València, Reme Mazzolari, ha reivindicat “una nova manera d’abordar el manteniment i la millora de les carreteres” apostant per accions com “la digitalització de processos, l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació o la minimització de l‘impacte ambiental de les actuacions a través del registre de la petjada de carbonicom a punt de partida per a “avançar en la millora contínua i la gestiómés eficient de la xarxa provincial”.

Així ho ha manifestat durant l’acte de clausura de la ‘Jornada d’Innovació per a unes Carreteres mésSostenibles, Segures i Resilients’, la qual s’emmarca en la Càtedra Torrescámara de la Universitat Politècnica de València (UPV), dirigida a estudiants de l’Escola TècnicaSuperior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports.

Mazzolari ha destacat que “des de les institucions ambcompetència en la matèria, i especialment, des de l’àreade carreteres de la Diputació de València, estem apostantper treballar amb empreses que tinguen un model de gestió responsable que contribuïsquen a fer avançar a la nostra societat i a la nostra economia pel camí del desenrotllament sostenible”.

En este sentit, la diputada de Carreteres afirma que “davant els reptes que ens plantegen les catàstrofes comla generada per la dana, i en un context marcat pel canviclimàtic i la creixent incidència d’esdeveniments extrems, hem d’apostar per la innovació per a desenrotllar i mantindre infraestructures més resilients, sostenibles i segures”.

Innovació en la reconstrucció de carreteres

La jornada de treball en la UPV ha comptat amb la intervenció, per part del gabinet tècnic de la Diputació de València, de la Cap de Servici de Projectes de l’àrea de Carreteres, Mónica Laura Alonso, en una taula redona en la qual han intervingut també la Directora Generald’Infraestructures Viàries, María José Martínez, i el Capde la Demarcació de Carreteres en la ComunitatValenciana, Guillermo Llopis.

Mónica Laura ha ressaltat “el paper de complementarietatentre les diferents xarxes viàries per a permetre reposar l’accés i la mobilitat al servici de la ciutadania, com sónels camins de domini públic i els d’interés territorial, sobre els quals l’àrea provincial de Carreteres ha posat el focus amb un pla específic per a la seua millora i posada en valor”.

Així mateix, la Cap de Servici de Projectes ha repassatels casos d’èxit de mesures tècniques implementades davant fenòmens anteriors com els episodis de fenòmensextrems viscuts en 2020 i 2022 i ha destacatl’ús de mitjans addicionals com són els drons, i la necessitatd’enfortir la resposta pública amb mitjans com les comunicacions via satèl·lit, vehicles adaptats de vigilància o bessons digitals en la gestiócom a “elements innovadors en la resposta a la catàstrofe”.

Grup de treball en lATC

La Diputació de València pertany des de la seua creació i primera reunió al Grup de Treball Transversal sobre Resiliència i Canvi Climàtic en carreteres de l’AssociacióTècnica de Carreteres (ATC) dins del seu Comité Tècnicde Medi Ambient.

El seu objectiu principal és desenrotllar una metodologiaper a identificar els actius i servicis de transportvulnerables als impactes del canvi climàtic, avaluar el nivell de risc i orientar a les diferents administracions i agents en la presa de decisions sobre les respostesadaptatives necessàries.

Este grup, després d’un treball d’anys recaptantexperiències en altres països, estudis i evidènciescientífiques, ha elaborat la publicacióMetodologiad’adaptació al Canvi Climàtic en carreteres’, disponible a través del Centre d’Estudis i Experimentació d’ObresPúbliques (CEDEX).