L’E.I. Ausiàs March de Massanassa participa en el projecte Erasmus

L’han fet cinc mestres del centre, on han visitat diferents països d’Europa, dins del Consorci cofinançat per la Unió Europea.

Les diverses experiències viscudes en altres escoles infantils han servit per a reflexionar i fomentar una millora educativa i contínua.

L’Escola Infantil Ausiàs March de Massanassa ha pogut participar en el Programa Erasmus dins del Consorci Minds durant aquest curs escolar 2022/2023, un projecte cofinançat per la Unió Europea , i que ha comptat amb la suma d’experiències de cinc mestres d’Educació Infantil que han visitat escoles de Bolonya i Pistoia (Itàlia) , Budapest (Hongria) , Frankfurt (Alemanya) , i Grècia. Aquest consorci compta amb l’acreditació de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport amb el número de projecte 2022-1-ES01-KA121-*SCH- 000064367, del qual també han format part altres dèsset centres de la Comunitat Valenciana .

El CEFIRE d’Educació Infantil, propulsora d’aquest projecte, va seleccionar l’escola de Massanassa donada la trajectòria de formació continua del claustre. D’aquesta manera, cinc mestres han realitzat mobilitats a altres països de la Unió Europea, en les quals s’ha combinat la modalitat de curs de formació i Job Shadowing. Una iniciativa que els ha permés conéixer la realitat d’altres centres educatius de referència, ampliar coneixements en intervenció educativa, intercanviar experiències i fomentar el vincle amb altres països.

La primera mobilitat va ser al novembre a l’Escola Infantil Passerotti a Bolonya. És l’única escola d’Itàlia acreditada pel ministeri com a Escola a l’aire lliure, la qual fomenta l’educació en l’exterior en contacte amb la naturalesa. Tal com diu el seu projecte educatiu: El mitjà exterior és un espai educatiu i didàctic i la naturalesa un element fonamental per al desenvolupament integral dels xiquets. Així, la mestra de l’E.I. Ausiàs March, Gema Arribas, va fer observació i va formar part per uns dies d’aquest centre on els xiquets i xiquetes desenvolupen experiències, en situacions principalment de joc lliure, que estimulen la seua curiositat i els seus aprenentatges i on també es respira un ambient de calma i respecte.

Al febrer, la mestra, Cecilia Olmos, es va traslladar a Budapest, concretament a la Casa Pikler, en la qual va participar en un curs bàsic de Formació de Professional Pikler de la primera infància: La pedagogia Pikler: cures respectuoses. A més de visitar el centre, psicòlogues, pedagogues, mestres i educadores, totes elles treballadores o ex treballadores de l’orfenat (hui dia Casa Lókzy) , li van ensenyar en què consisteix la pedagogia Pikler i com es va desenvolupar. A poc a poc va descobrir les cures del bebé i les cures de xiquets més majors. En la tercera mobilitat, realitzada durant el mes de març, la mestra, Maria José Mantas, va visitar diversos centres a Frankfurt. El centre Lehrer Kooperative té com a objectiu acompanyar als xiquets i xiquetes en el seu desenvolupament social, emocional, cognitiu i motor. Experimenten la pertinença al grup i la vida en comunitat, però també l’acceptació de la seua pròpia personalitat aprenent a actuar sota la seua pròpia responsabilitat. A l’escola infantil El Hof, la base pedagògica és la antroposofia i l’educació Waldorf. Els xiquets i xiquetes adquireixen major autonomia a través del joc lliure i la natura. Els descobriments, l’exercici a l’aire lliure, les experiències sensorials amb elements i materials naturals són experiències bàsiques a aquest jardí de xiquets i xiquetes.

La penúltima mobilitat va ser la d’Esperanza López, la qual va anar a Pistoia, ciutat italiana compromesa amb l’educació de qualitat de la seua població. En aquesta, entenen el sistema educatiu com una xarxa estretament relacionada de tots els seus membres (famílies, ensenyants, administració, ciutadans i, per descomptat, xiquets i xiquetes) .

En aquesta activitat, es va aprofundir en el coneixement del seu complex funcionament, visitant in situ escoles infantils (de 3 a 6 anys) , les àrees especialitzades i nius (de 0 a 3 anys) . En últim lloc, Raquel Navarro va visitar Grècia on va observar activitats de STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art, Matemàtiques) en l’etapa d’infantil. Mitjançant l’ús de robots, va veure com es pot treballar el pensament lògic i computacional, l’abstracció, la resolució de problemes i la creativitat. A més, va aprendre sobre projectes E-Twinning així com sobre el funcionament del sistema educatiu a Grècia. Una vegada les mestres han tornat de les diferents mobilitats, s’han compartit aquestes experiències en claustres pedagògics que han servit per a reflexionar sobre la línia pedagògica del centre de Massanassa. A més, ja s’han començat a aplicar alguns canvis a la realitat del centre buscant una millora educativa i contínua.»

Projecte “Minds»

El projecte “Minds” està cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d’aquest article és responsabilitat exclusiva de l’E.I. Ausiàs March de Massanassa i ni la Comissió Europea ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) són responsables de l’ús que es puga fer de la informació ací difosa».