L’Horta Nord encarrega al Politècnic un traçat alternatiu per a l’AVE
El projecte del futur traçat de l’AVE passarà per totes les poblacions costaneres de l’Horta Nord. La infraestructura, que discorrerà sobre un talús de més d’un metre d’alt en alguns trams, deixarà els municipis novament fraccionats, destruint gran part de la seua horta producti-va.
La infraestructura dependent del Ministeri de Foment segueix el seu curs administratiu però els ajuntaments “del canvi” no estan disposats a cedir tan fàcilment, i per això han encarregat a la Universitat Politècnica un estudi alternatiu.
Segons ha explicat l’alcalde d’Albalat dels Sorells, Nicolau Claramunt, “No estem preparats per a l’arribada de l’AVE i no volem que passe per on està previst. És més, ens hem ajuntat tots els pobles afectats per l’AVE i estem elaborant un estudi alternatiu amb la Universitat Politècnica. Presentarem una proposta alternativa al Ministeri”.
En la mateixa línia es mostra l’alcalde de Meliana, Josep Riera, “no estem preparats per a l’arribada de l’AVE. Si es fa, canviarà l’estructural comarcal i productiva. El projecte pretén agafar gran part de l’horta i posar-nos d’esquena al litoral, cal no oblidar l’obra no va a cota zero i a més, la volen posar en una zona inundable”.
Des de l’Ajuntament de València, la regidora Agricultura, Horta i Pobles de València Consol Castillo,afirma que “jo crec que amb l’AVE també estem a temps de canviar les coses. El primer que cal pensar és si és necessària o no aquesta infraestructura. El territori no s’ha de destrossar. L’horta ha de ser productiva i el llaurador ha de poder viure d’ella. Cal posar tots els frens que siga possible perquè es repense aquesta obra, i cal disminuir l’afectació.”
Per la seua banda, la tinent alcalde d’Alboraya Ana Bru, explica que «parlant de l’horta i de les expropiacions, a mi sempre m’agrada posar un exemple que em sembla molt clarificador. Al fet que a ningú se li ocorreria ficar una línia de l’AVE per mig del complex de la Ford? O què una carretera passara per mig de la catedral de València? No obstant això, per l’horta sí, i açò és perquè l’horta no té valor. Cal treballar per a donar-li a l’horta el valor que li correspon en l’àmbit paisatgístic, històric i productiu”
També l’alcalde de La pobla de Farnals, Enric Palanca, posa en dubte la necessitat de l’obra «la qüestió de l’AVE és que separa pobles i a més usa un tipus de tecnologia que consumeix molt espai en una àrea geogràfica molt reduïda. S’ha de cercar espai alternatiu per a aquesta infraestructura i sempre que siga convenient perquè el tren d’alta velocitat tenen un perquè, i si aquest perquè està justificat tirem cap a endavant, però si no està justificat, pot ser que altres transports alternatius ho puguen substituir.
Próximament finalitzarà la redacció del projecte alternatiu i els municipis afectats ho presentaran al Ministeri de Foment.