Manises presenta al·legacions al Pla de Soroll de l’Aeroport
L’Ajuntament de Manises, a través de la seua Junta de Govern Local, ha aprovat avui l’acord d’al·legacions al Pla d’Acció Associat al Mapa Estratègic de Soroll (Fase IV) de l’Aeroport de València elaborat i sotmès a informació pública per la Direcció General d’Aviació Civil el passat 12 de juliol.
En aquest document, i després de l’anàlisi detallada del Pla per part del personal tècnic de l’ajuntament, se sol·liciten fins a 15 mesures. La primera al·legació i la que més es reivindica des de l’equip de govern, és l’eliminació de la font del soroll íntegrament, és a dir, el trasllat de l’aeroport a una ubicació allunyada entre 20 i 60 km dels nuclis de població, entre els quals es troba Manises. Tal com s’indica en el text d’al·legacions, d’aquesta manera s’estaria complint la Llei 7/2022, de 3 de desembre, de protecció contra la contaminació acústica, aplicable en la Comunitat Valenciana. En la mateixa línia, s’exigeix també la paralització d’inversions en l’aeroport, ja que aquestes suposarien un augment de vols i per tant, el conseqüent increment de les molèsties per soroll.
També se sol·licita contemplar la repercussió acústica dels aterratges i enlairaments d’helicòpters, ignorats en el pla, malgrat que actualment travessen el nucli urbà de Manises. De la mateixa manera, es posa especial èmfasi en el tancament de l’aeroport entre les 23 i les 7 hores, com a mesura de restricció de les operacions nocturnes, i es demanda la delimitació amb una barrera acústica transparent de 5 metres d’altura i la millora dels mecanismes d’inspecció i control de les proves de motor en aquest horari, adequant-se a la normativa valenciana.
Quant a la planificació i gestió d’usos del sòl, es reclama que AENA no interferixca en les competències municipals i que respecte així la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana i el Decret 1/2021, de 18 de juny, del Consell d’aprovació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge en matèria de planificació territorial i gestió del sòl.
També, entre les propostes es numeren diferents vies de pal·liar les molèsties, des de la insonorització i climatització dels habitatges, fins a compensacions econòmiques i de responsabilitat civil corporativa als municipis afectats. A més, se sol·licita que s’establixquen més punts de mesuraments acústics en els voltants de l’aeroport i sobretot a Manises, ja que el Pla parteix de mesuraments no representatius del veritable impacte del soroll que l’aeroport genera a Manises; només existeix un mesurador dins de la població.
En definitiva, aquest Pla d’AENA no recull la realitat dels manisers i maniseres, que són els qui pateixen les externalitats negatives de viure al costat d’un aeroport, motiu pel qual aquestes al·legacions són fermes, sempre sostenint arguments en dades reals.
Finalment, en l’escrit d’al·legacions s’inclouen les rebudes per part de les urbanitzacions i les associacions de veïns i veïnes del municipi, amb els qui l’ajuntament ha mantingut nombroses reunions per a conèixer la seua postura respecte als perjudicis que els causa l’aeroport.