Més de 300 casos de desnonaments van ser atesos a Catarroja durant l’any passat
L’Ajuntament de Catarroja ha intervingut en un total de 331 casos de persones en risc de ser desnonades al llarg de l’any 2017. En total, 9 han sigut atesos en coordinació amb el servei d’assessorament legal Rogle de la Mancomunitat, 91 mitjançant el Servei de Mediació Hipotecària del Centre de Mediació de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de València (CMICAV), 67 pel Servei de Mediació Familiar Veïnal de la mateixa entitat i 164 presencialment a les dependències de Benestar Social, així com pels tècnics municipals.
Per altra banda, la Policia Local de Catarroja ha rebut en 2017 un total de 40 notificacions judicials de desnonaments a la localitat. Una vegada es rep l’avís, la policia posa en marxa un protocol específic amb l’objectiu d’evitar el desallotjament de les famílies i oferir-los tota la informació sobre els recursos disponibles per tractar de solucionar la situació.
Així mateix, es comunica a Serveis Socials l’existència d’una ordre judicial de desnonament. Aleshores, es realitza una visita domiciliària i es procedeix a la valoració del cas. A continuació, s’elabora un informe del nucli familiar en risc de desallotjament i es dissenya un programa d’inserció per a cada membre de la unitat familiar.
De fet, diverses persones que han sol·licitat ajuda per a tractar qüestions relacionades amb l’habitatge també s’han integrat programa PONT d’inserció sociolaboral, que ha ajudat 23 usuaris i usuàries a trobar treball. Així mateix, des de Serveis Socials es gestionen i es tramiten tots els recursos per al manteniment de la vivenda, entre altres accions.
Per altra banda, des del mes de setembre Catarroja compta amb una treballadora social encarregada específicament de totes les qüestions relacionades amb els desnonaments i l’habitatge, fet que ha permés oferir una millor atenció a les persones que es troben en risc de perdre la seua vivenda.
Comissió de desnonaments
Des de l’any 2015, Catarroja compta amb una Comissió de Desnonaments que permet la coordinació entre la regidoria de Desnonaments, el personal de Benestar Social i la Policia Local. Al llarg del 2017 s’han convocat un total de 6 comissions per tal de plantejar mesures per a prevenir i evitar les situacions que comporten la pèrdua de l’habitatge habitual, així com analitzar i resoldre les situacions d’emergència que hagen pogut produir-se.
Un dels objectius d’esta Comissió també era promoure jornades informatives per al veïnat de Catarroja. Amb este objectiu, es va organitzar una xarrada sobre la Llei de la Funció Social de la Vivenda, a càrrec del CMICAV i una sessió informativa sobre despeses hipotecàries i clàusules sòl, a càrrec de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana. A més, l’Oficina d’Atenció al Consumidor del municipi ha atés un total de 442 consultes relacionades amb esteL’AjuntamentCatars mateixes qüestions.
Ajudes al lloguer i a la hipoteca
Per altra banda, dins del programa de suport familiar habitacional de la regidoria de Desnonaments s’han aportat un total de 31.448 € en ajudes per al pagament del lloguer i la hipoteca. Esta mesura ha posat especial èmfasi en atendre les necessitats de les persones joves, les famílies nombroses o les dones víctimes de violència de gènere.
En total s’han aprovat 15 ajudes per al pagament de la hipoteca i 17 per al pagament del lloguer. A més, l’Ajuntament va signar el mes de maig un conveni amb l’empresa EGEVASA per lluitar contra la pobresa energètica.
Per a Lorena Silvent, regidora de Desnonaments, “amb la incorporació d’una treballadora social encarregada de la problemàtica dels desnonaments s’ha pogut intervenir eficaçment i evitar que moltes famílies catarrogines perderen la seua vivenda”.
Per a Silvent, “és prioritari seguir treballant en estes qüestions”, per això es pretén, entre altres coses, “establir un punt d’Infohabitatge a Catarroja, on es proporcione tota la informació en relació amb els lloguers, les execucions hipotecàries o els desnonaments i crear un banc d’habitatges buits al municipi en col·laboració amb la Direcció General”.