Mobilitat Sostenible de la Diputació de València aposta per les vies ciclopeatonals i verdes per connectar la comarca
La diputada de Mobilitat Sostenible, Dolors Gimeno, explica que l’objectiu és “generar sinergies entre municipis per a afavorir els desplaçaments laborals i professionals, així com la dinamització d’activitats com l’oci, la cultura i el paisatge”
La delegació de Mobilitat Sostenible de la Diputació de València, dins l’estratègia Reacciona en la línia per al foment de la mobilitat sostenible, subvenciona diferents projectes a la comarca de l’Horta per «millorar les connexions no motoritzades entre els municipis per fomentar l’ús de la bicicleta per a desplaçaments curts i mitjans per afavorir les sinergies entre els municipis» explica la diputada de Mobilitat Sostenible i regidora de l’Ajuntament de Catarroja, Dolors Gimeno.
Entre els projectes que actualmente subvenciona el área de Mobilitat de la Diputació, a més de les ajudes a la redacción de projectes de vies ciclopeatonals, cal destacar l’execució de la via ciclopeatonal que connectarà Paiporta, Catarroja i Massanassa per la zona sud del barranc amb una ajuda de 120.000 euros.
L’execució del projecte es realitzarà en 6 trams. El primer correspon a la ruta ciclopeatonal pertany en tal municipi de Paiporta, on connectarà el tramexistent al carrer José Capuz. Tres més sobre el municipi de Catarroja, on connecta el vial procedent de Paiporta amb el carril bici que discorre per la Ronda Nord, un altre per enllaçar amb el carril bici existent en la Ronda amb Massanassa a través del Camí Reial i des de la rotonda existent en l’encreuament de la Ronda Nord amb el carrer Tollfins a la connexió amb Eurovelo 8, i el tercer des de la via ciclopeatonal de la CV-400 amb el carrer Vicent Andrés Estellés. A Massanassa, el primer tram serà la connexió del vial procedent de Paiporta fins al carrer Colón, discorrent pel barranc del Poyo amb enllaç a l’estació i a l’avinguda Blasco Ibáñez. El pressupost del projecte ascendeix a 294.704,15 euros, dels qual la Diputació de València aportarà 120.000 euros.
Projecte del Camí Reial
Altres dels grans projectes de l’àrea de Mobilitat Sostenible a la comarca de l’Horta és el projected’Urbanització i ordenació de trànsit en el Camí Reialdes de València fins a Albal. El pla té per objectiu contribuir a la vertebració de l’Horta Sud amb una xarxa segura per a ciclistes i vianants que aprofite la renovació d’un camí històric per a connectar-lo ambel futur eix entre la Creu Coberta i la plaçad’Espanya, sent la Diputació l’organisme públic idoniper a escometre el projecte sol·licitat pels municipis afectats a través de la Mancomunitat de l’Horta Sud.
Una vegada presentat l’avant projecte, ara es troba en fase de licitació de la redacció del projecte, ambles diferents opcions i pressuposts estimats, que ronden entre els 2,2 i els 8,3 milions d’euros, una vegada realitzats els estudis per part dels ajuntaments d’Albal, Catarroja, Massanassa, Alfafar, Benetússer i València i el procés de participació ciutadana per a decidir-lo.
L’exposició de motius de la llei de Mobilitat de la Comunitat Valenciana 6/2011 d’1 d’abril, contempla el canvi de model cap a una mobilitat associada a gaudir de la ciutat i de l’entorn, amb una disminució real dels nivells d’emissions i consums energètics com a un dels objectius a perseguir amb l’aprovació de l’Agenda 2030. «En particular, l’objectiu 9.1 de l’Agenda, mitjançant el desenvolupament d’infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat com a estímul per a la recuperació econòmica, la qualitat de vida i la creació d’ocupació«, ha recordat la diputada Gimeno.
El Camí Reial de Madrid és una via construïda a finals del segle XVIII de gran importància logística, ja que connectava ciutats perifèriques amb l’interior peninsular i donava suport puntual a la Via Augusta, una de les principals calçades romanes en territorivalencià. Ja al segle XX, va passar a denominar-se l’N-340. Concebuda amb caràcter interurbà, el desenvolupament progressiu de les urbs limítrofes la van anar convertint en una malla urbana, que va ferd’eix dinamitzador de les economies locals de part de València i les poblacions d’Alfafar, Benetússer, Massanassa, Catarroja, Albal, Beniparrell i Silla.
Ajudes a la redacció i execució de vies
Des de 2020 i fins al 2022, la comarca ha rebut ajudes de l’àrea de Mobilitat Sostenible dirigida per la diputada Dolors Gimeno, per vora d’un miliód’euros per a la redacció de projectes de vies de ciclovianants i la seua execució posterior.
Catarroja en 2020, Mislata, Burjassot, Puçol, Alboraia, Foios i Massalfassar en 2021, i Alboraia, Foios, Picanya i Massalfassar en 2022, a més de l’agrupació de municipis de Silla, i l’agrupació d’Alfafar, Sedaví i Massanassa, han rebut des de 4.000 fins a 20.000 euros en la convocatòria per a la redacció de projectes de vies ciclopeatonals.
Respecte a l’execució de projectes de viesciclopeatonals, en 2021 Alboraia ha rebut 43.091 euros per al projecte de millora de la mobilitat intermodal de l’estació de metro del Palmaret, des de l’avinguda de l’Orxata i les avingudes Germans Machado i Alfauir de València; i 59.959 euros per al projecte de millora de la seguretat viària i itinerari de ciclovianants en la CV-311, també al seu pas per Alboraia. Massalfassar, per a l’execució del projecte‘Camí a la mar’, amb l’enllaç de la CV-300 amb la V-21 al seu pas pel terme municipal mitjançant la viade servei de la Gombalda (CV-32), amb una inversióde 300.000 euros.
En 2022, a més de l’execució de la via ciclopeatonal que connectarà Paiporta, Catarroja i Massanassa per la zona sud del barranc, també rep una ajuda de 60.000 euros la localitat Massanassa per a l’execució d’un carril que connectarà el centre urbà amb el polígon industrial i el parc natural de l’Albufera, amb un traçat que connectarà també amb la futura via Paiporta-Catarroja-Massanassa pelbarranc del Poyo.
Picanya també rep una subvenció de 60.000 euros per connectar dos carrils bici entre Picanya i Alaquàs, concretament, l’execució de les obres necessàries en el Camí d’Alaquàs per a la connexió de l’Anell Verd Metropolità de València (CR-V40) al seu pas per Picanya amb la via ciclopeatonal que uneix València amb Torrent per Alaquàs (CR-403), connectant d’aquesta manera dos trams de carril ciclopeatonal que actualment estan inconnexos.
A Foios, amb una subvenció de 60.000 euros, s’executarà la via de ciclo-vianants al Camí de la Mar de Foios-connexió amb la via Xurra, per convertir l’actual vorera en una via de ciclovianants i connectar el nucli urbà de Foios amb la via Xurra, com una primera fase de l’adequació del Camí de la mar de Foios.