El MUPA acull l’exposició “El palmito de col·lecció en la història: Cinc segles d’art palmiter (XVII-XXI)»
El palmito, element indispensable per als dies més calorosos, és també un objecte de gran valor artístic i ornamental en quasi totes les cultures del món. Es tracta d’una peça singular de les arts sumptuàries feta amb materials tan diversos com les fustes nobles, l’os o el nacre, i antigament el marfil i el carei, en combinació amb teles fines pintades a mà mostrant conjunts florals o escenes humanes de gran càrrega simbòlica.
El MUPA mostra les belles arts del ventall en l’exposició temporal «El palmito de col·lecció en la història: Cinc segles d’art palmiter (XVII-XXI)», oberta del 2 de juny fins al 16 de juliol de 2017 en la Sala de la Llotgeta. Es tracta d’una exposició de 27 palmitos notables de la col·lecció privada del taller artesà Abanicos Blay Villa d’Aldaia. S’exposen ventalls plegables de diversos estils procedents d’Anglaterra, França, Itàlia, Espanya, Holanda, Xina i Japó. Són palmitos elaborats amb tècniques antigues molt elaborades.
Blay Villa és un taller fundat a Aldaia en els anys 40 del segle XX per Francisco Blay. Actualment està administrat pels germans Àngel, Paco, Lola y Javier Blay Villa. Ells són els únics artesans de ventalls de nacre d’Europa que continuen elaborant-lo amb ferramentes i tècniques antigues. Els seus treballs tenen un reconegut prestigi nacional i internacional. Destaquen també en la restauració de palmitos antics i en l’estudi de les peces antigues, fruit dels seus viatges a París, on van aprendre les tècniques ancestrals d’experts francesos en l’art del ventall com Lucie Saboudjian, Michel Maignan i Anne Hoguet. Durant les seues estades a París van aprendre l’ofici dels últims varilladors de França. De fet, aquesta exposició del MUPA és una recopilació d’alguns palmitos singulars dels segles XVII fins al XIX adquirits i restaurats pels germans Blay Villa. La mostra recull també alguns ventalls de nacre dels segles XX i XXI elaborats en l’obrador Blay Villa.
Darrere de cada peça de l’exposició està el treball meticulós de grans artistes, en la seua majoria anònims, que van deixar constància del seu bon fer. A continuació mostrem la relació dels palmitos de l’exposició amb una breu explicació de l’època, l’estil i tècniques d’elaboració de cada ventall.
Visita el MUPA, no et perdes l’exposició «Cinc segles d’art palmiter (XVII-XXI)»
EL PALMITO DE COL·LECCIÓ EN LA HISTÒRIA
CINC SEGLES D’ART PALMITER (XVII-XXI)
Segle XIX / Cap a 1880 / Origen: París
Palmito de nacre goldfish amb excepcional encaix de Chantilly beix. El nacre anomenat de godlfish o orient s’extrau d’una petxina orella de mar, del gènere haliotis, procedent de Makassar (Indonèsia). A causa de la pronunciada concavitat d’esta petxina, cal el seu redreçat abans del laminatge. L’encaix, que s’elaborava a mà a la ciutat francesa de Chantilly, es caracteritza per la seua finor i bells dissenys. A causa de l’ús de fils tan fins eren necessàries set hores per a crear tan sols un centímetre quadrat. L’encaix de Chantilly és sempre de color negre, per la qual cosa este palmito és una raríssima excepció en portar un encaix de color beix.
Segle XVIII / Cap a 1760 / Origen: Holanda
Palmito d’ivori calat i tallat amb país de seda pintat al guaix. És en la segona meitat del s. XVIII quan irrompen les sedes i tafetans als països on es fan palmitos. També apareix l’ús de lluentons redons, ovalats i en estrela. Igualment s’usen cordons i xicotetes cadenes metàl·liques per al seu adorn. Els varillatges segueixen sent de vareta estreta encara que ja es veuen peces de varetes amples.
Segle XIX / Cap a 1890 / Origen: França
Palmito tipus fanalet de varillatge de nacre negre de Tahití. Calat, tallat i lacat amb incrustacions de plata daurada i fulles de seda pintades a mà al guaix. Este palmito es caracteritza per no portar tela plisada. Les seues fulles (o ganivets) van unides per un fort fil interior. Estos vistosos palmitos són també coneguts com a “ventalls violí” a causa de la seua forma. Denoten l’alegria de la Belle Epoque.
Segle XIX / Cap a 1860 / Origen: París
Palmito d’estil isabelí amb varillatge de nacre mareperla australià calat i magistralment tallat. País de paper artesà pintat a mà. Els ventalls d’estil isabelí, en contrast amb els seus antecessors d’estil cristí, són més grans. Solen ser de 12 varetes més dos caberes o guardes. Com el nom del seu estil indica, pertany a l’època de la reina Isabel II d’Espanya. El medalló central del varillatge està magistralment esculpit i mostra una escena de xiquets. Els motius infantils en estos treballs són molt rars, la qual cosa converteix esta peça en una singular excepció.
Segle XIX / Cap a 1880 / Origen: França
«Passeig pel jardí». Palmito de nacre goldfish i país de ras pintat a mà. El ras de seda presenta grans dificultats per a la pintura ja que esta s’escampa per la trama i ordit del seu teixit. Esta dificultat era solucionada aplicant goma aràbiga sobre la superfície a pintar.
Segle XX / Cap a 1910 / Origen: Japó
Palmito d’estil “Japó”. Varillatge de canya policromada i país de paper pintat amb motius florals. A principis del XX van entrar a Espanya ventalls de qualitat importats de Japó, la qual cosa va suposar una dura competència per al palmito valencià. Davant les queixes que el Gremi de Palmiters de València va interposar al rei Alfons XII, es va decidir elevar els impostos d’aranzels a estos articles. Era una època en què els gremis encara tenien força per a defensar els seus associats.
Segle XX / Cap a 1915 / Origen: França
Palmito d’estil “Art Nouveau” o Modernista. Varillatge d’os i país de seda pintat a mà al guaix i brodat amb minúsculs lluentons. Després de la I Guerra Mundial, la desbordant alegria de gaudir la vida comporta un gran canvi en l’art europeu. L’asimetria, voluptuoses formes vegetals i colorit alegre defineixen l’Art Nouveau. Este ventall és una mostra significativa d’aqueix nou estil destrossador. Cal destacar el disseny i colorit d’esta peça i la grandària dels lluentons, cosa que ha fet necessari fabricar agulles de mesura especial per a la seua restauració.
Segle XVII / Cap a 1685 / Origen: Holanda
Palmito tipus barreja d’ivori, pintat a mà. Este tipus de baralla és característica de finals del segle XVII i es caracteritza per les seues fines varetes de marfil, i una pintura com a tema principal de caràcter mitològic o guerrer recolzat per motius ornamentals orientals al gust de l’època. Actualment és la peça més antiga d’esta col·lecció.
Segle XVIII / Cap a 1760 / Origen: Holanda o Anglaterra
Palmito de marfil calat, tallat i amb “grillé”. País de cabritilla amb un motiu pictòric mitològic en el seu medalló central i dos motius de l’època als laterals. És d’una sola fulla, de manera que les guies que subjecten el país queden a l’exterior per la seua banda posterior i estan pintades per a completar el revés. El calat i tallat del varillatge és excepcional. Presenta la tècnica del “grillé”, que consisteix en finíssims tals verticals en les vareta per a fer destacar els motius de la talla. El tema central del tallat és “Zeus a l’Olimp”. El palmito destaca més plegat. En el seu exterior es pot apreciar un exquisit tallat de figures i motius ornamentals en alt relleu.
Segle XXI / Any 2012 / Origen: Aldaia (València)
Palmito tipus barreja de banús calat i tallat. Este delicadíssim calat i gravat està inspirat en un encaix. Les varetes estan unides per una cinta de seda.
Segle XXI / Any 2015 / Origen: Aldaia (València)
«Pitxer amb flors». Palmito tipus barreja de banús, signat per Blay Villa. Calat, tallat i amb incrustacions de nacre orella de mar (gènere haliotis). Este ventall és d’inspiració modernista i pertany a la sèrie de «Baralles amb incrustacions de nacre». Esta sèrie és característica del taller Blay Villa de finals del s. XX i principis del XXI i està formada per peces de banús, caquier (palosanto) i os.
Segle XIX / Cap a 1890 / Origen: París
«Nova generació». Palmito de nacre mareperla blanc tallat i lacat amb vernissos de color. País de cabritilla pintat a mà. La pintura es val de símbols per a donar un segon sentit a les representacions. És el cas d’este ventall. La intensitat de color en les casaques masculines, guarda relació amb la fogositat viril dels homes. Com més intens és el color roig, més intens serà el seu poder sexual. La virginitat està representada per una gàbia i un ocell. Si la gàbia conté un ocell i està tancada, la jove, és verge; si la porta està oberta, és pròxima la seua pèrdua. Si la gàbia, amb la porta oberta està buida, simbolitza la pèrdua de la virginitat. El símbol de lleialtat és un gos.
Segle XIX / Cap a 1890 / Origen: França
Palmito de nacre bourgeau i país de seda amb lluentons brodats. Este escàs i valuós tipus de nacre és molt costós en la seua elaboració. Cal distingir el sumptuós treball de lluentons típic de l’època. Va ser fabricat per la prestigiosa firma Duvelleroy de París.
Segle XIX / Cap a 1865 / Origen: Itàlia
Palmito de nacre mareperla blanc d’estil isabelí tardà. Varillatge calat, gravat i lacat amb pa d’or i plata. Medalló central amb figures esculpides. País de paper pintat a mà al gouache. Està signat pel seu autor. Les formes de les varetes d’estil isabelí són arredonides. La proporció entre varillatge i país és singularment característica: Font gran (part inferior del ventall) i país xicotet (part superior). L’ornamentació està inspirada en volutes i motius florals barrocs.
Segle XIX / Cap a 1895 / Origen: París
«La granja». Palmito de nacre goldfish i país de cabritilla. Està pintat a mà al gouache. La cabritilla es crea a partir de l’adobat de la pell d’un cabrit no nascut. És tan fina que requereix del pegat d’un paper per la seua banda posterior per a poder ser pintada i treballada en el seu plisat.
Segle XX / Any 1995 / Origen: Aldaia (València)
«Harmonia». Palmito tipus barreja de mareperla blanc, laboriosament calat i tallat. El seu medalló central té un fons de finíssimes làmines de nacre mareperla irisat. La sèrie de baralles «Harmonia» es va elaborar en el taller Blay Villa durant les dècades 80 i 90 del segle XX. Van ser fetes al voltant de trenta peces que avui dia estan distribuïdes per museus i col·leccions particulars de tot el món.
Segle XIX / Cap a 1890 / Origen del País: Brussel·les / Origen del varillatge: França. «Tempesta en el bosc». Palmito de nacre goldfish tintat amb aplics de nacre de bourgueaus i país d’encaix i seda. El varillatge de nacre tintat és característic de finals del segle XIX i principis del XX. El mètode del tintat del nacre va desaparèixer en el primer terç del segle XX. Després de molt de temps d’investigació en el taller Blay Villa vàrem aconseguir recuperar estes complexes tècniques. L’encaix és “point de l´aguille” de Brussel·les. És d’una qualitat suprema. La pintura de gouache està magistralment realitzada sobre seda i es poden apreciar les gotes de pluja esbiaixant l’escena.
Segle XIX / Cap a 1875 / Origen: Erbach (Alemanya)
Palmito tipus barreja de marfil africà. Està delicadament calat. La seua cabera principal presenta un excepcional tallat en alt relleu. La ciutat d’Erbach va ser el centre europeu en el tallat de marfil durant el segle XIX. Este tipus de treball és característic en els palmitos realitzats en esta ciutat i es poden contemplar actualment en el museu de marfil d’Erbach.
Segle XX / Any 1972 / Origen: Aldaia (València)
Palmito d’os i batista de cotó. Calat, gravat i lacat amb vernissos de color. L’ornamentació de rocalles porta fons calats de punt de creu, característic de l’adorn valencià. El tema pictòric és una escena romàntica en el jardí amb font i gos. Pintat per l’artista valencià Gavarda. Les orles també són típiques de l’ornamentació valenciana.
Segle XXI / Any 2017 /Origen: Aldaia (València)
Palmito tipus barreja de caquier (palosanto) amb incrustacions de nacre tintat en roig. La sèrie de baralles i varillatge en fusta de caquier, acàcia rosa (palorosa), banús i olivera amb incrustacions de nacre, suposa la major producció del taller Blay Villa durant els últims trenta anys. L’originalitat dels seus models i el bon acabat han fet que no passen de moda.
Segle XX / Cap a 1950 / Origen: Aldaia (València)
Palmito de fusta de dàgame i tela de batista de cotó. Este tipus de ventall, anomenat “de bossa”, és el més representatiu de l’estil de palmito d’Aldaia. El varillatge està pintat i lacat amb un elaborat procés de laca i poliment. Estes tècniques van desaparèixer amb l’ús dels actuals vernissos. Per açò està considerat com el nostre producte autòcton ja que no sigut fabricat en cap altra època ni lloc.
Segle XVIII / Cap a 1740 /Origen: Anglaterra
Palmito de marfil amb país de cabritilla. Té guarda polzes de carei. El tema principal de la pintura és d’estil oriental al gust de l’època i contrasta amb els motius mitològics dels medallons laterals. La principal característica dels palmitos de la primera meitat del segle XVIII és l’ús del marfil i el nacre per als varillatges i la cabritilla per als països. El grillé (talls fins en les varetes que ressalten els adorns en relleu) està fet a mà. Les varetes són estretes i solen portar policromies.
Segle XIX / Cap a 1885 / Origen: París
«Xiquetes amb garlandes de flors». Palmito de carei i cabritilla amb inicials (SH). L’anella també és de carei. El carei s’extrau de la petxina de la tortuga del mateix nom. Actualment està prohibit el seu ús per protecció de l’espècie. La bona conservació d’este ventall indica la cura amb el qual ha sigut tractat durant tants anys.
Segle XIX / Cap a 1890 / Origen: França
Palmito de carei i plomes d’estruç. Estos ventalls solien fer-se a joc amb la vestimenta femenina. Destaquen per l’alegria de la Belle Epoque, període comprès entre la Guerra Franco-Prussiana (1871) i la Gran Guerra (1914).
Segle XVIII 7 Cap a 1750 / Origen: Anglaterra
Palmito de marfil, calat i tallat. Destaca el treball de tallat el seu interior i l’exterior. En la boleta del ventall (lloc on es fixa el clau o eix) es veu una minúscula escena de dos personatges orientals sobre un pont i dues aus.
Segle XIX / Cap a 1827 / Origen: Itàlia
Palmito d’os amb aplic de nacre en els seues caberes i país de paper artesà. Ventall d’estil cristí en homenatge a la reina regent María Cristina, esposa de Ferran VII i mare d’Isabel II. El palmito cristí és de petita grandària, en contrast amb l’estil posterior isabelí. El país està gravat a l’aiguafort i pintat a mà. Les escenes solen representar-se en un illot central i són de tema romàntic. Les orles són d’estil ”a jour”. El varillatge porta incrustacions de pa d’or.
Segle XIX / Cap a 1860 / Origen: Cantó (Xina)
«Mil cares». Palmito de canya lacada i país de paper. El varillatge és de la famosa laca xinesa (lacat amb vernís i metalls). El país està compost d’una escena pintada i personatges amb cares de marfil pintat i vestits d’aplics de seda. Les escenes solen ser audiències públiques. Estos ventalls s’elaboraven per a la seua importació a Europa. Actualment són els antiquaris de Hong-Kong els que vénen a Europa a comprar estos ventalls per a la seua venda a Xina.