#SomHortaSud, els 20 pobles exhibeixen el seu potencial

La Mancomunitat Intermunicipal de l’Horta Sud i la Fundació Horta Sud han presentat hui la campanya #SomHortaSud. La iniciativa posa en valor el patrimoni artístic i cultural dels 20 municipis que conformen la comarca de l’Horta Sud. Amb aquesta campanya es pretén potenciar la identitat comarcal i donar a conéixer alguns dels edificis més representatius de la comarca.

La història, el patrimoni cultural, els espais naturals, els costums, l’economia, les tradicions, les festes i fins i tot la vitalitat del seu teixit associatiu. La campanya #SomHortaSud reuneix tots aquests elements en una recopilació d’il·lustracions d’alguns dels edificis i dels espais més emblemàtics de la comarca. La il·lustradora Virginia Mínguez, més coneguda artísticament com a Vir Palmera (@palmera.vir), ha sigut l’encarregada de posar en valor, a través dels seus pinzells i colors, la riquesa arquitectònica i artística de l’Horta Sud.
Julio Huerta, coordinador de la Fundació Horta Sud, ha posat el punt en la necessitat de treballar de forma coordinada, cohesionar el territori i tindre en compte a les persones i l’aportació del moviment associatiu. En les seues paraules, la comarca de l’Horta Sud té “un extraordinari potencial en temes de patrimoni cultural, natural, social i empresarial entre altres i, per tant, un potencial de desenvolupament en temes turístics, culturals, o econòmics que ens podrien posicionar com una de les regions més importants del mediterrani per la seua posició geoestratègica”.

Per la seua banda, la il·lustradora Vir Palmera ha reconegut que aquest projecte li ha permès conèixer pobles de la comarca que fins ara desconeixia. “Ha sigut un treball molt gratificant, em quede amb les converses que he tingut amb la gent dels pobles mentre fotografiava els edificis. Em sent molt afortunada per haver pogut donar-li identitat i color a cadascun dels 20 municipis de la comarca de l’Horta Sud”.
Imma López, presidenta de la Fundació Horta Sud, ha demanat als 20 municipis de la comarca que avancen en una mateixa direcció. “Sols despertarem interés de vindre a la comarca si anem junts, sols podrem demanar recursos i inversions a les administracions superiors o al fons europeus si anem junts”, ha assenyalat. En aquest sentit, també ha recordat els principals reptes als quals s’enfronta la comarca, entre els quals ha destacat la millora de les comunicacions, la planificació estratègica, la cura del nostre territori, la connexió entre els municipis, la planificació de les àrees industrials i la necessitat de recolzar el treball del teixit associatiu.
La campanya, a més de promoure la conservació del patrimoni i afavorir la vertebració comarcal, també reivindica el paper de la comarca com un actor clau en el desenvolupament sostenible de l’àrea metropolitana de València. En aquest sentit, Carlos Fernández Bielsa, president de la Mancomunitat Intermunicipal de l’Horta Sud, ha posat en relleu el molt que ha avançat la comarca en els últims 40 anys. «Hem de seguir treballant per a aconseguir una comarca forta, dinàmica, amb capacitat de creixement i que se senta orgullosa del seu sentiment de pertinença», ha declarat. També ha eixit al pas dels intents que pretenen dividir la comarca. «Vull que quede clar que som Horta Sud, estem farts que no es reconega el que som. Tenim un gran projecte estratègic per a la comarca, creiem en aquesta comarca i les invencions futuristes que volen dividir-nos no van amb nosaltres».

#SomHortaSud, una exposició itinerant
Els dissenys i les il·lustracions que integren la campanya formen part d’una exposició itinerant que està a la disposició dels municipis de la comarca. Els 20 edificis que s’han escollit, corresponent amb els 20 municipis de la comarca, són els següents: Alaquàs (Castell d’Alaquàs), Albal (Cinema Rivelles), Alcàsser (Mercat Municipal), Aldaia (Museu del Palmito), Alfafar (Biblioteca Municipal, seu antiga del Sindicat Arrosser), Benetússer (Molí-Fàbrica Arrossera de Sant Josep), Beniparrell (Església Parroquial de Santa Bàrbara), Catarroja (Mercat Municipal), Llocnou de la Corona (Església Mare de Déu del Rosari), Manises (Edifici L’Art), Massanassa (Ajuntament), Mislata (Creu Coberta), Paiporta (Museu de la Rajoleria), Picanya (Biblioteca i Centre d’Estudi), Picassent (Torre d’Espioca), Quart de Poblet (El Casino), Sedaví (Ajuntament), Silla (El Port), Torrent (Torre del Castell) i Xirivella (Mercat Municipal). A més també s’han realitzat les il·lustracions dels edificis de la Mancomunitat Intermunicipal de l’Horta Sud i del Museu Comarcal de l’Horta Sud, tots dos ubicats a Torrent.
L’exposició presenta una visió conjunta del patrimoni arquitectònic i cultural de la comarca, una mostra que recupera el testimoni del passat amb l’objectiu de comprendre millor el nostre territori en l’actualitat. La campanya #SomHortaSud també recorda que la comarca compta amb 2 Parcs Naturals (Parc Natural del Túria i el Parc Natural de l’Albufera), 85 jaciments arqueològics, un monument nacional (Castell d’Alaquàs), 8 Museus reconeguts (Castell d’Alaquàs, Museu de la Rajoleria de Paiporta, Museu del Palmito d’Aldaia, Museu de Ceràmica de Manises, Museu Comarcal de l’Horta Sud a Torrent, Museu d’Història i Arqueologia de Silla i el Museu d’Història de Benetússer), 14 edificis declarats bé d’interés cultural i 71 edificis declarats bé d’interés de rellevància local. I tot açò sense oblidar les més de 2.000 associacions que fomenten el desenvolupament comunitari i donen vida als nostres pobles.

El Castell d’Alaquàs serà el primer espai que acollirà l’exposició #SomHortaSud a partir del dimarts 11 de desembre, coincidint amb la presentació del Pla Estratègic de l’Horta Sud.

Comentarios: 0

Su dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *