Renovació i espectacles sobre inclusió social i igualtat de gènere en la nova temporada del Teatre Escalante
La nova temporada del Teatre Escalante estarà marcada per la renovació. En tots els sentits. Tant en la gestió, com en la programació, tant en el fons com en la forma, tant en les sales com en l’Escola. L’objectiu és sumar nous públics i formar espectadors crítics i professionals íntegres. Així, en les sis sales on aquest curs es distribuirà la programació predominarà la innovació, la inclusió social i la igualtat de gènere. I en l’Escola Escalante, d’una banda, els professionals valencians podran accedir a formació contínua de la mà de prestigiosos docents, i de l’altra, persones amb diversitat funcional i dones en risc d’exclusió social trobaran en el teatre una eina d’inclusió.
Aquesta temporada 2017-2018 és la primera programada per complet pel seu director artístic, Josep Policarpo. L’objectiu del nou gestor és el de la regeneració del concepte de teatre públic, tant en el model de gestió com en la línia artística.
El primer propòsit passa per posar tots els mecanismes al servei de l’augment de públic i que el Teatre Escalante responga a les seues necessitats. Per a fer-ho possible han reforçat profundament tots els instruments de comunicació i, especialment, l’atenció a tota la comunitat escolar.
El segon extrem implica la vàlua contrastada dels espectacles previstos. El plat fort de la temporada seran les tres produccions pròpies que tindran una ampla repercussió sobre els professionals valencians de les arts escèniques. Són tres propostes de gran format, immerses en la renovació estètica i amb la voluntat de fer un teatre més pròxim a la nostra realitat social.
Pel que fa als espectacles procedents d’altres autonomies, molts d’ells han sigut premiats amb guardons tan prestigiosos com el Max i els Premis del Teatre Andalús, i en mostres tan prestigioses com la Feria de Teatro Europeo para Niños y Niñas (FETEN) i la Fira de Titelles de Lleida.
“La qualitat és una senya d’identitat del teatre públic que defensem”, destaca sobre aquest tema Policarpo.
Dona i inclusió social
Dos eixos transversals recorren tota la programació, la inclusió social i la igualtat de gènere. En diverses de les propostes es llança una mirada al fet diferencial, a la diversitat racial, lingüística i de gènere. “Al cap i a la fi, l’objectiu últim és inculcar l’afició al teatre entre els xicotets i la formació d’un espectador amb consciència crítica”, esgrimeix Policarpo.
En paral·lel, també hi ha un envit per l’autoria i la direcció femenines, al mateix temps que s’aborda el problema del sexisme en la nostra societat i es fomenta una imatge de gènere igualitària.
Les dues noves produccions pròpies d’aquesta temporada, Pi de OtraDanza, i Les 7 diferències, de El Pont Flotant, són dos bons exemples d’aquest propòsit. Totes dues companyies es caracteritzen per l’experimentació i l’ús de nous llenguatges. Els seus processos de producció són llargs i minuciosos, i les seues temàtiques, pròximes a la realitat social.
Completa el cicle de produccions pròpies la reposició de l’1 al 21 de desembre de L’home invisible en el Teatre Martín i Soler del Palau de les Arts. Aquesta adaptació a càrrec de La Pavana Companyia Teatral del clàssic literari d’H. G. Wells compta amb cançons i música en directe.
Mitja dotzena d’espais, 169 funcions
Aquesta edició estarà marcada per la itinerància del projecte Escalante. A l’espera de comptar amb seu pròpia després del tancament per ruïna de l’edifici situat en el carrer Landerer, la programació estarà repartida entre sis espais diferents, que s’han triat atenent a les necessitats de cada producció o cicle.
La programació consta de tres produccions pròpies i cinc cicles que sumen un total de 169 funcions, 133 escolars i 36 familiars. Cal subratllar que l’oferta augmenta en tres representacions més que l’any passat.
A dia de hui ja han contactat amb Teatre Escalante 270 centres escolars de la província de València. El número de reserves fetes és de 20.640, la qual cosa suposa un percentatge d’ocupació del 76% sobre el total ofert per a tota la temporada.
Teatre i Música
Les dues primeres produccions programades aquest mes d’octubre s’engloben en el cicle Teatre i Música. De l’11 al 15 d’aquest mes, s’estrena Arturo y Clementina, de Titiritrán Teatro, i del 18 al 22, puja a l’escenari Moby Dick, de Teatro Gorakada.
Hi ha teatre d’ombres tradicional, ús de noves tecnologies i música en directe. Els dos muntatges es representaran en el Teatre Martín i Soler del Palau dels Arts.
Memòria històrica
Del 25 al 27 d’octubre, el projecte Escalante es trasllada a la Sala Matilde Salvador. En aquest íntim espai situat en La Nau de la Universitat de València s’ha programat un cicle dedicat a la memòria històrica. Durant tres dies s’evocaran veus anònimes i destacades de represaliats del règim franquista.
El teatre dóna veu al poeta Miguel Hernández, a la miliciana anarquista María La Jabalina i a les preses que van fer de la seua dignitat un manifest de resistència revolucionària durant la postguerra.
Nadal a l’Escalante
Arriba el Nadal i amb ella la tradicional oferta teatral per a tots els públics del Teatre Escalante. Del 26 de desembre al 3 de gener hi haurà circ, una lliçó humanista a càrrec de Charles Dickens i un tribut als Beatles. L’espai triat per a acollir les propostes nadalenques de Tresperté, Companyia Ferroviària i La Petita Malumaluga serà el Teatre Rialto.
Escena diversa
Pròxima parada, Sala Russafa, de l’11 de febrer al 2 de març. El teatre privat acull el cicle Escena diversa, amb propostes que combinen la reflexió amb l’entreteniment. Així, la prestigiosa formació granadina La Maquiné visita València amb una recreació estilitzada de contes tradicionals. La Baldufa Companyia de Teatre se servirà dels animals de la sabana africana per a apuntar solucions per al bullying en Safari, i la Compañía Improvisada proposa en Agua de luna una faula ecologista per a descobrir els valors de la col·laboració, el respecte a la igualtat, la diversitat i l’amistat.
Menut teatre
Tanca la temporada el segon lliurament del cicle per a la primera infància, Menut Teatre. Les criatures d’entre dos i cinc anys estan convidats a iniciar-se en les arts escèniques en Espai Inestable, amb tres espectacles on preval la poètica. Ponten Pie estrena Loo, un bell document sobre com i perquè el vent desertitza.
L’Horta Teatre també proposa una reflexió mediambiental en Líl·liput, un conte on companyia i espectadors manipulen instruments electrònics i elements de reciclatge. I finalitza el cicle i la temporada una indagació sobre l’origen de l’amistat entre l’home i el gos. Huellas, de Periferia Teatro Títeres.
Formació contínua
La nova direcció concep el projecte Escalante com una iniciativa integral, la qual cosa passa per redefinir els plans d’estudis de la seua escola de teatre. Així, a més de la continuïtat de l’Escoleta, destinada a cursos per a menors de 17 anys, i de l’oferta d’un programa social amb cursos assequibles per a persones amb diversitat funcional i per a dones amb perill d’exclusió i víctimes de violència de gènere, aquesta temporada es consolida la formació contínua de professionals de les arts escèniques.
“La idea és trencar l’endogàmia i l’aïllament que hem patit en els últims 20 anys i oferir a preus assequibles, ja que es tracta d’un servei públic, instruments perquè els nostres professionals cresquen”, resumeix Josep Policarpo.
El programa consta de tallers mensuals i de cinc seminaris intensius d’una setmana amb professionals contrastats que desenvolupen la seua activitat fora de València. El taller actual és de clown i està sent impartit per Patrícia Pardo. Al novembre, els tocarà el torn a Carles Sanjaime i a Toni Miso, que oferiran un taller de vers. Al desembre prendrà el relleu Francesc Fenollosa, que formarà als alumnes en doblatge. Quant als seminaris, el primer serà impartit per Manuel Dueso al novembre.
“Amb aquesta fórmula, els interessats poden accedir a una formació contínua, amb un canvi d’assignatura mensual, o bé entrar i eixir al llarg de l’any en funció dels seus interessos. Així donem la possibilitat de reciclatge a gent que ha acabat fa poc de formar-se i als quals els costa més incorporar-se en el món laboral”, valora el director de l’Escola Andrés Poveda.