Una aliança estratègica: llauradors, elaboradors, comerciants i consumidors
Joan Carles Jover – Regidor de Promoció Sostenible i Agricultura de l’Ajuntament d’Almàssera
Cada vegada sentim parlar amb major freqüència dels productes de quilòmetre zero i dels productes de temporada, sense ser el mateix l’un i l’altre, però estretament vinculats en moltes ocasions.
Els productes Km 0 són denominats així al ser oferits pels productors i/o pels elaboradors i/o pels comercialitzadors del municipi o de la comarca, perquè la seua principal característica és la poca distància que hi ha entre el seu lloc de recol·lecció, d’elaboració o del punt de venda i el del consum final.
L’auge del consum d’aquests productes està relacionat amb el moviment mundial que, en el nostre entorn socioeconòmic, defensa la idea de comprar i consumir els productes d’alimentació tenint en compte el desenvolupament sostenible, la cura del medi ambient, el comerç just i el compromís ètic amb els productors i artesans del nostre entorn. Almàssera es va sumar a aquest moviment i, com en altres parts del món, resulta dinàmic i canviant.
Cadascun de nosaltres pot adquirir productes Km 0 comprant directament en el mercat local de venda no sedentària dels dimecres, als comerços d’Almàssera o als xicotets productors, els llauradors que es troben a menys de 50 quilòmetres d’on vivim. Són productes com la fruita, les verdures, la mel, els ous, etc. Però també de la carn, els embotits, la llet i derivats, la fruita seca, els cereals…
Nosaltres vivim en un entorn incomparable, a l’horta de València, l’espai d’horta periurbana més gran d’Europa, reconeguda per la FAO i amb reconeixement i protecció per la Llei de l’Horta del Consell. L’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació la presenta com un exemple de resiliència davant la pandèmia. Destaca també que el suport mutu entre els seus habitants la configura com un entorn altament solidari i autosuficient davant d’una situació d’emergència com l’actual: emergència sanitària, emergència climàtica, emergència energètica.
No obstant això, aquests productes de proximitat no compten encara amb un segell oficial específic. Com a conseqüència, cada empresa o associació de productors o comercialitzadors utilitza la seua etiqueta indicativa que vol afegir valor aquells productes de proximitat del municipi o la comarca. Almàssera ha de llançar la seua pròpia etiqueta identificativa d’aquells productes que són de l’horta de València. Així, els consumidors han de poder trobar aquests distintius en les parades del mercat d’Almàssera, en tendes del poble i, fins i tot, en alguns establiments de restauració de la localitat, que els facilite identificar d’on provenen els productes.
La idea és mirar de comprar aquell aliment que s’haja produït el més a prop possible, per què:
•Els productes agrícoles de proximitat són productes sans, saborosos, que ofereixen el major aporte nutricional, doncs en el moment de la seua recol·lecció mantenen intactes totes les propietats organolèptiques. El mateix podem dir dels productes preparats en els obradors o en les cuines dels restauradors.
•El consumidor té garantia de reducció al màxim d’emissions contaminants vinculada a la manipulació dels aliments i seu transport.
•Estem donant suport al llaurador/a, al restaurador/a i al comerciant que són els nostres veïns i veïnes i, per tant, contribuïm a l’economia local.
Pel que fa als productes de temporada, i com el seu nom ens indica, fan referència al temps (al moment) quan aquests són recollits del camp en el seu estat òptim de maduració. Són productes (principalment fruita, verdura, bolets i peix) que en algun moment de l’any, de manera natural i pel seu cicle biològic, els trobem en el seu punt òptim de consum i només estan disponibles al mercat durant un cert període de temps.
Així doncs, en principi les carxofes que trobem a l’hivern són les més bones, ja que realment s’han collit en el seu punt just o les peres llimoneres a l’estiu és quan estan en el seu punt just de maduració. També són quan n’hi ha més disponibilitat, cosa que fa que el preu baixe per la seua màxima quantitat d’oferta. Per tant, hi ha determinats aliments que tenen una estacionalitat i que serà quan tindran les màximes propietats organolèptiques: de gust, d’aroma, d’aspecte, etc. I també quan econòmicament seran més assequible.
Ací és on els productes de quilòmetre zero i de temporada es troben en comunió total i absoluta, i en l’Horta on es materialitza aquesta comunió. Per això al Cor de l’Horta, a Almàssera, el consumidor pot trobar una varietat de tots aquests productes amb gran qualitat i a un preu raonable. Tanmateix, des de les Regidories de Promoció Econòmica Sostenible i d’Agricultura estem convençuts que cal millorar l’aliança estratègica entre el camp, els elaboradors i els comercialitzadors. Llauradors, restauradors (també elaboradors d’embotits o de pastisseria i pa artesanal, per exemple) i botiguers han d’aprofitar-se d’aquesta aliança que el pas del temps ha creat de manera natural, i ampliar-la i millorar-la per què, tot junts, podem competir millor enfront de les importacions de països allunyats i enfront de les grans superfícies comercials. Una aliança que possibilitarà preus més justos per al llaurador/a, i productes excel·lents per als obradors, cuines i botigues.
Però aquesta aliança no pot tindre tres potes. Hem de comptar amb la quarta, amb els consumidors. Tot el veïnat hem de donar suport i consumir productes de proximitat i de temporada. Els trobem al mercat del dimecres, a les botigues i als bars-restaurants d’Almàssera. Com a Regidor crec fermament en les potencialitats que com a poble tenim i els reptes que junts podem aconseguir.
El nostre Ajuntament manté un compromís ferm en ajudar al sector i a promocionar aquesta quadrúpeda aliança. Per això, en aquestes Festes que tenim al tocar, us encoratge a enfortir-la.
Bones Festes i un Any Nou ple de felicitat i salut.