Xirivella aprova el Pla d’Igualtat extern per al període 2018-2021
El passat dijous 20 de desembre es va celebrar l’últim Ple de l’any 2018, en què es van aprovar dues qüestions ben importants per a Xirivella: d’una banda, el Pla d’Igualtat Extern i de l’altra, la moció de suport al transport públic. Així mateix es va aprovar una altra moció en defensa del xicotet comerç i en contra dels megacentres comercials com Intu Mediterrani.
El Pla d’Igualtat extern per al període 2018-2021 es va aprovar amb els vots favorables de Compromís, SSPX, PSOE i EU, amb l’abstenció del PP. Este document forma part del compromís que este govern va adquirir a principi de legislatura per a promoure la igualtat entre dones i homes en la política municipal i avançar així en una societat igualitària real i efectiva en l’àmbit polític, civil, social, personal i cultural.
Este pla desenvolupa aspectes tan importants com la transversalitat, la transmissió de valors d’igualtat, la conciliació de la vida familiar, laboral i personal, l’apoderament i participació de les dones en el desenvolupament social, i la prevenció i acció contra la violència de gènere en el municipi de Xirivella.
En paraules d’Isabel García, regidora d’Igualtat: “Des de la delegació d’Igualtat estem satisfetes amb el treball realitzat estos últims anys per a aconseguir un Pla d’Igualtat Extern en què la societat civil de Xirivella se senta representada. Lamente l’abstenció del PP, ja que amb el seu vot manifesta el seu poc compromís i interés a treballar per la igualtat real entre homes i dones”. En l’elaboració del Pla ha participat el moviment veïnal, el moviment associatiu feminista, la comunitat educativa, sindicats i grups polítics, els quals faran possible que “Xirivella siga un municipi més igualitari i lliure de violència de gènere”, afig la regidora. A la sessió plenària assistiren representants del moviment feminista de Xirivella, que es van felicitar per l’aprovació d’un pla d’igualtat llargament esperat.
El Pla d’Igualtat extern inclou un programa estratègic d’acció a quatre anys amb 15 objectius i 84 mesures per a portar solucions a situacions de desigualtat. Un Pla consensuat i participat per tota la societat civil que aprofitarà la dotació pressupostària de 20.000 € per a 2019 que destina a Xirivella el Pacte d’Estat contra la violència de gènere.
Pel transport públic
Així mateix, durant la sessió plenària també es va aprovar, en este cas per unanimitat, la moció per a la millora i regulació del sistema tarifari i la qualitat dels mitjans de transport, un acord que pretén ser un toc d’alerta tant a la Conselleria com al Ministeri de Foment perquè tinguen ben present que Xirivella, Aldaia, Alaquàs, Barri del Crist i l’avinguda de la Pau (Mislata), amb més de 100.000 habitants, patim un greuge històric en matèria de transport públic i tractament tarifari respecte a altres zones de l’àrea metropolitana de València.
Boro Montroy, regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat, opina sobre la qüestió: “Mentre València ciutat i les localitats que ens envolten com Picanya, Quart de Poblet o Torrent tenen metro, nosaltres només tenim un lamentable servei de bus i tren de rodalia (C3), privat d’abonaments equiparables a la resta. Els abonaments mensuals, perquè siguen rendibles, s’han d’usar pràcticament cada dia i ni els bitllets senzills d’anada i tornada tenen descompte: 1.80 € cada trajecte en el cas del tren i 1.45 €, el bus. Són preus desorbitats que desincentiven l’ús del transport públic i compliquen la situació econòmica d’aquelles persones usuàries que no tenen altra alternativa de transport i que en la seua majoria són gent treballadora amb pocs recursos, estudiants, persones migrants i majoritàriament, dones.”
Per la seua part i en referència a la línia de tren de rodalia, Ricard Barberà, alcalde de Xirivella, recalca: “Ens sentim enganyats, la realitat del que ens havia promés el Govern del PP és un bluf. El projecte d’electrificació existent requerix una revisió seriosa. En la pràctica significa tornar a la casella d’eixida. Els representants dels municipis afectats, des de Xirivella fins a Camporrobles, han urgit l’actual secretari general d’Infraestructures, Javier Izquierdo, i la directora d’Estratègia d’ADIF, María Luisa Domínguez, a accelerar aquelles intervencions que tinguen major incidència en la reducció del temps dels trajectes”.
Estes situacions i la necessitat de resoldre-les són ben conegudes tant pel Ministeri de Foment, en el cas del tren, com per la Conselleria competent, de fet, en el Pla Bàsic del PMoMe, s’identifica i quantifica en cinc milions d’euros la integració tarifària de tota l’àrea metropolitana.
En qualsevol cas, és urgent i irrenunciable, que, en cas de no aconseguir comprometre esta quantitat per assolir la desitjada justícia tarifària, es reconega la necessitat d’assumir el cost de l’abaratiment de l’actual abonament transbord (Metrobús+EMT o FGV) de 10 viatges, dels 15.50 € actuals a un màxim d’11 €; i un abonament 10 per a Metrobús (inexistent actualment) a un preu màxim de 9 €, tal com reclama la Plataforma pel Transport Públic de l’Horta Sud i com demana la moció aprovada tant pel Ple de l’Ajuntament de Xirivella com pels de la resta de municipis afectats.