Catarroja celebra més de 200 sessions d’educació emocional cada curs escolar

La Unitat de Prevenció Comunitària de Conductes Addictives de Catarroja ha oferit ferramentesd’educació emocional a 2.868 alumnes dels centres educatius en el curs 2023-2024. Actualment, prepara la nova edició per al curs 2024-2025

La regidoria de Ciutat Educadora, a través de la Unitat de Prevenció Comunitària de Conductes Addictives, UPPCA, prepara la nova programació d’educació emocional per a l’alumnat dels centres educatius de Catarroja com una eina «que pretén capacitar a l’alumnat amb ferramentes que li permetran afrontar la vida tant en l’àmbit personal com acadèmic, augmentantel seu benestar», explica la regidora de Benestar Social i Ciutat Educadora, Núria Blanch.

En els últims anys s’ha observat que el baix nivell de competència emocional dels més joves desemboca en comportaments desadaptatius o conductes disruptivestan dins i fora de l’àmbit escolar. Per això, mitjançant el desenvolupament de les competències emocionals, l’alumnat aprén a emprar diverses estratègiesemocionals com la regulació emocional, assertivitat, empatia, resolució de conflictes, etc. Amb la finalitat de fer front a situacions emocionalment difícils.

Al curs 2023-2024, s’han oferit quatre programes a l’alumnat de Primària i cinc a l’alumnat de Secundària, amb un total de 211 sessions, i 2.868 alumnesparticipants dels centres educatius de Catarroja.

En l’àmbit de Primària s’ha treballat sobre la intoxicaciódigital amb una reflexió sobre la quantitat de temps i úsdels dispositius electrònics; els riscos associats al consum de begudes energètiques o el tabaquisme. Per això, mitjançant el desenvolupament de les competències emocionals, l’alumnat aprén a emprar diverses estratègies com la regulació emocional, assertivitat, empatia o resolució de conflictes, «amb la finalitat de fer front a situacions emocionalment difícils, dins i fora de l’àmbit escolar», comenta la regidora Núria Blanch.

En Secundària s’ha realitzat jornades d’anàlisi sobre l’àmplia acceptació que existeix sobre l’alcohol i canviarla percepció d’innocuïtat del seu consum desmuntantfalses creences sobre els seus riscos i conseqüències, i tallers sobre com configurar la privacitat en els seusperfils, a reconéixer notícies falses, practicar la comunicació respectuosa en línia i reflexionar sobre el temps dedicat a les xarxes socials.

El taller «Nucs: cànnabis+tabac» està desenvolupat pelprojecte ÉVICT (Evidencia Cannabis Tabaco) del Comité Nacional para la Prevención del Tabaquismo. I, per altra banda, el programa ‘QTJ?’, una iniciativa de prevenció escolar creada per la Universitat Miguel Hernández per tal d’evitar l’abús del joc d’apostes entre els adolescents.

«L’àmbit del treball en la prevenció de les addicionscomporta un gran nombre de temes a abordar. Tot i que la tendència en els darrers temps siga una preocupaciómés gran per les addiccions tecnològiques, diferentssubstàncies, com l’alcohol o el tabac, no han desaparegut i també requereixen un important treballpreventiu», remarca la regidora de Benestar Social i Ciutat Educadora, Núria Blanch

Amb el programa, l’alumnat aprén els efectes de diferents substàncies, les conseqüències del consum, els riscos d’un mal ús de les xarxes socials o elsvideojocs, o el procés complex dels jocs d’atzar. Totsempre dins una dinàmica divertida, participativa i interactiva.