Joan Ribó defensa un projecte d’ampliació de l’autovia V-21 que supose una menor pressió sobre l’horta protegida
L’alcalde de València, Joan Ribó, ha proposat una trobada al Ministeri de Foment sobre el projecte d’ampliació de l’autovia V-21 (tram Carraixet-València), en defensa d’una alternativa que supose una menor pressió sobre l’horta protegida. La missiva, que s’afegeix a l’anterior cita demanada per l’alcalde per a abordar el soterrament de les vies del tren a la ciutat, reclama una moratòria a les obres de la V21 per poder implementar una proposta alternativa..
Tal com ha subratllat l’alcalde hui davant els mitjans de comunicació, «creiem que és important fer les obres del tercer carril fins a la rotonda del Politècnic, però estem convençuts, i tenim estudis que ho indiquen, que es pot fer disminuint la pressió sobre l’horta». «Per això volem reunir-nos amb els presonsables del Ministeri per a tractar este tema, des del convenciment que la V-21 s’ha de millorar».
Com és conegut, ara fa un any l’Ajuntament Ple va acordar instar a Foment a paralitzar l’ampliació a tres carrils del tram en qüestió de la V-21, i estudiar solucions alternatives, tenint en compte l’estatus protegit de l’horta de València. El mes de maig passat, responsables del Ministeri i de l’Ajuntament van mantindre una reunió sobre este assumpte, en la qual es va exposar la necessitat de reformular el projecte per tal de reduir el seu impacte sobre l’horta i racionalitzar la mobilitat metropolitana en relació amb la ciutat, a través de la potenciació del transport públic des de criteris eficiència, sostenibilitat i qualitat.
Després del canvi de titularitat del Govern produïda els mesos d’estiu, no hi ha hagut contacte amb el Ministeri. Tal com destaca l’alcalde en la seua carta al ministre Ábalos, «després d’aquella única reunió, els llavors responsables del Ministeri no van atendre les nostres preocupacions, necessitats i propostes».
En la comunicació, l’alcalde es fa ressò de les diferents anàlisis crítiques i alternatives concretes per a la millora de les característiques del projecte, que permetrien reduir les afeccions a l’horta fins a un 60%. Estes alternatives passarien per ajustar la reserva de domini públic i suprimir les vies de servei prescindibles, disposar una passarel·la per als vianants i parada d’autobús a l’altura de Port Saplaya, i convertir el tercer carril d’entrada en BUS-VAO. Hi ha que tindre en compte que les alternatives qüestionen la necessitat d’eixe tercer carril d’eixida, en funció del millor coneixement de les intensitats del trànsit, encara que sí contemplen la necessitat d’un tercer carril d’entrada.
Per tot això, i atés que l’estat actual de les coses preveu una execució immediata de les expropiacions, l’alcalde ha sol·licitat al Ministeri una moratòria perquè puga ser convenientment analitzades i tingudes en compte les opcions alternatives de què es disposa al projecte aprovat en el seu moment per l’executiu popular.
De fet, l’alcalde ja es va dirigir recentment al Ministeri de Foment per a plantejar la necessitat i la importància d’escometre el projecte de soterrament de les vies del tren al seu pas per la ciutat, una infraestructura d’importància cabdal per al desenvolupament i el futur de les i els valencians.
En el cas de la V-21, l’alcalde ha destacat que l’horta afectada pel projecte és d’«importantíssim valor agroecològic», i ha assegurat que la solució alternativa, a més de més respectuosa amb l’entorn, és més barata, i implica una visió de futur basada en la sostenibilitat.